Dengan pelancaran Zon Perdagangan Bebas Digital (DFTZ) pada akhir tahun lepas, sektor e-dagang Malaysia berkembang dengan pesatnya. Kerajaan bukan sahaja menyokong sepenuhnya sektor perniagaan yang sedang berkembang ini dengan menyediakan infrastruktur yang diperlukan untuk menyokong ekosistem tersebut, tetapi insentif yang lumayan juga disediakan untuk memacu landskap e-dagang Malaysia dalam skala dan skop yang lebih besar. Para usahawan dan perniagaan dari luar negara kini bersaing untuk memastikan jenama dan produk mereka menembusi pasaran online Malaysia yang menarik.
Mari kita tinjau pasaran dalam talian terbaik di Malaysia
LAZADA
Trafik Bulanan pada Februari 2018 adalah 45,000,000
Dalam tempoh tujuh tahun dari tarikh penubuhannya, Lazada telah menjadi nama isi rumah di pasaran dalam talian di Malaysia. Lazada bukan sahaja mempunyai kehadiran yang signifikan di rantau Asia Tenggara, seperti di Indonesia, Filipina, Singapura, Thailand dan Vietnam, pertumbuhan Lazada yang luar biasa juga telah menarik minat gergasi e-dagang China Alibaba untuk memperoleh saham dalam operasinya sejak tahun 2016.
11STREET
Trafik bulanan pada Februari 2018 adalah 13,000,000
Jenama 11street yang pertama kali dilancarkan di Korea Selatan pada tahun 2008 dan kini merupakan anak syarikat gergasi telco SK Telecom yang memasuki pasaran Malaysia dengan usahasama syarikat telekomunikasi Malaysia Celcom Axiata pada tahun 2014 untuk membawa francais jenama 11street ke Malaysia. Walaupun ia jenama utama di pasaran dalam talian Korea Selatan, ia masih berada di belakang Lazada di Malaysia dan masih banyak usaha perlu dilakukan.
SHOPEE
Trafik bulanan pada bulan Februari 2018 adalah 12,500,000
Dilancarkan pada tahun 2015 oleh platform permainan dalam talian Garena, pengalaman membeli-belah pasaran dalam talian Shopee disasarkan terutamanya kepada pengguna mudah alih, tidak semestinya pengguna web biasa juga diabaikan. Platform Shopee kini meliputi sebahagian besar wilayah ASEAN termasuk Indonesia, Singapura, Filipina, Thailand, Vietnam dan luar ASEAN, sperti di Taiwan juga. Ia kini bersaing sengit dengan 11street untuk pasaran dalam talian di Malaysia.
LELONG
Trafik Bulanan pada Februari 2018 adalah 9,050,000
Walaupun berada di sekitar pasaran e-dagang Malaysia lebih awal sejak tahun 1998, Lelong belum menterjemahkan tahun pengalamannya sebagai peneraju di pasaran dalam talian Malaysia. Walau bagaimanapun, perlu diperhatikan bahawa Lelong pertama kali dimulakan sebagai laman web lelong yang kemudiannya dipelbagaikan ke dalam pasaran dalam talian yang berdaya saing.
QOO10
Trafik bulanan pada Februari 2018 adalah 1,800,000
Majoriti pembeli dalam talian akan terkejut jika mereka mengetahui bahawa operasi Qoo10 adalah usaha sama antara eBay dan Giosis. Sebelum tahun 2012, kebanyakan pasaran dalam talian di Asia Tenggara masih beroperasi di bawah jenama Gmarket yang popular di Korea Selatan yang kebetulan telah diperoleh oleh eBay sebelum ini. Walaupun menjadi tokoh pasaran dalam talian yang dominan di Jepun dan Singapura, ia kini jauh di belakang persaingan di Malaysia.
ANDA JUGA SEBENARNYA BOLEH MELIBATKAN DIRI DALAM ECOMMERCE SEPERTI GERGASI=GERGASI DI ATAS, KETAHUI RAHSIANYA DI SINI
Sumber:
Comments
Post a Comment